Sunday, August 31, 2008

EUS Gabungan Teknologi Ultrasound & Endoskopi


Endokskopi Ultrasound - EUS merupakan satu teknologi baru bagi dunia perubatan di Malaysia yang menggabungkan teknologi ujian ultrasound dan ekdoskopi untuk tujuan diagnosis penyakit.

Apa Itu Endoskopi ?


Ujian ini dijalankan untuk melihat kebahagian dalam badan menggunakan kamera kecil ( endoskop) untuk menilai keadaan permukaan dalaman organ salur penghadaman. Endoskopi juga dilengkapi alat mengambil biopsi atau untuk mengeluarkan objek asing didalam badan.
Kebanyakan prosedur endoskopi tidak menyakitkan tetapi mungkin sedikit kurang selesa, dengan kadar komplikasi yang rendah bagi terapeutik endoskopi. Pesakit akan diberi bius untuk mengurangkan rasa tidak selesa prosedur dijalankan.

Apa Itu Ultrasound

Telah digunakan sejak 5o tahun lalu, murah dan mudah alih berbanding mesin imbasan lain.
Menggunakan tekanan bunyi berulang pada frekuensi lebih tinggi daripada yang mampu didengar telinga manusia ( melebihi 20,000 herts)

Aplikasi paling biasa ultrasound adalah ujian sonografi untuk melihat imej fetus dalam kandungan tetapi unltrasound turut mempunyai pelbagai aplikasi lain. Terbaaru, teknologi ultrasound 3 Dimensi (3D) membolehkaan ibu bapa melihat rupa anak dalam kandungan tetapi ultrasound turut mempunyai pelbagai aplikasi lain untuk melihat organ hati, buah pinggang, pancreas, pundi hempedu dan limpa. Terbaru, teknologi ultrasound 3 dimensi( 3D) membolehkan ibu bapa melihat rupa anak dalam kandungan.

Ultrasound juga boleh digunakan untuk melihat kecederaan atau kerosakaan pada struktur otot, ligamen, tendon, tiroid, nodus limfa.

UES

Mengabungkan endoskopi dan ultrasound untuk melihat dalam salur penghadaman dan kawasan sekitar sekitarnya, termasuk kelenjaar kecil disamping dapat mengambil biopsi sekiranya disyaki kanser.

Prob ultrasound dimasukkan ke rongga badan menggunakan endoskopi ( seperti endoskopi) untuk membuat imbasan terhadap masalah seperti kanser pankreas, kanser esofagus, kanser perut dan juga tumor bahagian atas salur penghadaman (usus). Turut dilengkapi jarum untuk mengamil biopsi.


Seperti OGDS ( esophagogastroduodenoscopy), EUS dijalankan dengan memasukkan endoskopi melalui mulut pesakit. Organ berhampiran esofagus, perut dan usus kecil boleh diimbas dari salur penghadaman dan biopsi boleh diambil melalui proses penyedutan jarum halus (FNA)


Biopsi FNA organa seperti hati, pankreas, kelenjar adrenal dan nodus limfa abnormal mudah diambil melalui prosedur ini.


Selain imbasan dan biopsi, imej masa sebenar salur penghadaman dapat membantu mengesan penebalan abnormal dinding gastrousus.


Kaedah brachial plexus neurolisis EUS dapat mengurangkan kesakitan yang mengalami sakit abdomen yang kronik disebabkan kronik pankratitis atau kanser pankreas. EUS juga digunakan bagi mengkategorikan tahap kanser paru-paru dengan pengambilan biopsi kelenjar dibahagian dada (mediastinum)


Prosedur perlu dilakukan pakar gastro-enterologi yang telah menjalani lanjut dan meluas dan faham ciri-ciri kegunaan serta fungsi alat ini.

No comments: