Friday, December 4, 2009

rawatan Bell Palsy @ Heruk Muka @ Facial Paralysis



Belly Palsy adalah satu istilah yang diberikan untuk pesakit yang mengalami sejenis gejala heruk muka atau facila paralysis atau lumpoh muka.
Belly Palsy boleh menyerang sesiap sahaj tidak kira umur dan pangkat.

Hampir setiap hari ada saja pesakit-pesakit yang datang ke kelinik saya untuk mendapat rawatan bagi penyakit Bell palsy. Rawatan Homeopathy dan akupunktur adalah salah satu cara yang paling baik dan berkesan untuk merawat kes ini.

Jika dirawat diperingkat awal, gejala ini dapat disembuhkan dengan cepat.

Contok Kes 1: Bell Palsy

Hari Pertama:

Mr M lelaki Melayu berusia 40 tahun: Datang ke kelinik sebelah petang, katanya dia baru kena penyakit heruk muka ' tadi pagi' dan terus datang ke kelinik kami. Saya membuat terapi 'akupunktur' dengan 6 titik disekitar muka yang lumpoh dan saya memberi ubat selama 1 minggu dan saya mengarahkan Mr M supaya telefon saya keesokannya.

Hari K 2: Kira-kira jam 10 pagi Mr M telefon saya menyatakan bahawa muka heruknya sudah sembuh dan dia merasakan dah Ok. Namun saya mengarahkan supaya Mr M datang membuat akupunktur berterusan sehingga 6 terapi. Dia mengikut arahan.

Hari 3: Mukanya kelihatan normal, bila di uji supaya membuat senyuman, mukanya kelihatan normal dan tidak kelihatan lagi masalah heruk muka.

Hari 4, 5 & 6: Mr M meneruskan rawatan secara biasa dan muka Mr M . udah sembuh sepenuhnya. Allahamdulilah.


Kes Ke 2: Satu pagi saya didatangi oleh seorang doktor perempuan Melayu berusia berusia sekitar 45 tahun. Waktu pertama jumpa, mukanya sudah kelihatan seperti penyakit Bell palsy. Bila ditanya, itulah, katanya " Baru kena bell Palsy" dua hari lepas dan ingin membuat akupunktur dengan saya.

Hari 1: Setelah meneliti kes saya memberi terapi akupunktur sebanyak 8 acupoint pada bahagian muka dengan mengutamakan 'distal points' dan setelah 45 minit terapi, saya memberi ubat homeopathy "Rus Tox" sebanyak 3 x sekali, selama satu minggu.

Hari Ke 2: Doktor ini datang semula untuk meneruskan terapinya. Saya menukar titik akupunktur muka dan memberi 'ashi points'

Hari k3 3 & Ke 4: Bell Palsy doktor ini sudah sembuh sepenuhkan - Allhamdullilah.

1 comment:

USRATUSSHOLIHEEN ENTERPRISE said...

saya lin dari n.sembilan..mengalami bell palsy sejak 1thn lepas (jan08)..masih ada harapan ke untuk sembuh sepenuhnya??