Friday, October 28, 2011

Dr Nik Omar


Nik Omar Lelaki Pilihan Wanita
Dr Nik Omar Dipileh Sebagai

LELAKI MINGGU INI

Oleh Majalah Mingguan Wanita19Mac 1999

Perubatan Homeopathy, bukan sesuatu yang asing lagi. pelbagai masyarakat menerimanya.malah hasilnya dapat kita lihat dengan kejayaan pengubatan sakit lumpuh dan beberapa jenis penyakit kronik lain. MW berkesempatan bertemu dengan pakar homoeopati Malaysia Prof. Dr. Nik Omar Haji Nik Daud yang juga Presiden dan Pengasas Persatuan Pengamal Perubatan Homeopathy Malaysia

Menurutnya perubatan homoepati tidak ada bezanya dengan perubatan biasa. Malah kursus yang dijalankan juga mengambil masa selama lima tahun. Mungkin ramai dikalangan masyarakat yang kurang membaca tidak mengetahui nya. Ada juga yang berpendapat perubatan ini menggunakan akar akar kayu. sebenarnya itu semua adalah salah.

Ramai dikalaangan pelanggan perempuan datang kerana menghidap berbagai jenis penyakit seperti sakit bulanan atau sengugut, haid tidak teratur, faraj berbau, fibroid, keputihan, mandul dan sebagainya. Ubat-ubat homeopati boleh dikatakan amat sesuai dengan sebarang masalah penyakit wanita kerana ubat-ubat homeopati memang diakui sebagai lembut dan mesra alam serta mudah serasi dengan penderitaan penyakit-penyakit yang dialami oleh kaum wanita.

Menurut beliau penggunaan ubat homoeopathy ini, sudah diperkenalkan di Malaysia ini sejak tahun 1977. Iaitu setelah Prof Nik Omar kembali ke tanah air setelah menghabiskan pengajian dalam jurusan perubatan homeopati selama 7 tahun di Pakistan dan terakhir di London.

Sekembalinya beliua ke Malaysia beliau terus menubohkan sebuah kelinik homeopathy yang pertama secara moden dan sistamatik ditengah-tengah bandar Kota Bharu. Dari sehari kesehrai kelinik ini semakin maju sehinggalah kehari ini, beliau telah dapat menubohkan 5 buah lagi kelinik-kelinik cawangan diseluroh Malaysia. Tidak hairanlah dikalangan ahli-ahli homeopati Dr Nik Omar digelar sebagai 'Bapak Pengembangan Homeopathy Malaysia' dan diperingkat antarabangsa beliau telah dianggap sebagai ' The don of homeopathy in Malaysia'

"Tidak keterlaluan dikatakan rawatan homeopati ini merupakan rawatan pelengkap. Jika pesakit merasakan mereka menghadapi masaalah dengan perubatan biasa atau mungkin perubatan biasa atau allopati sudah tidak berkesan, maka pesakit boleh mencuba rawatan homeopati pula," demekian tegasnya.

"Sebagai doktor saya lebih suka, jika pesakit berterus terang berkaitan penyakit yang mereka hidapi. Itu penting bagi saya untuk memberi ubat, seterusnya membuat pemeriksaan. kerjasama pesakit amatlah perlu bagi memudahkan rawatan diberikan agar setiap kesakitan dapat disembuhkan sebeberapa cepat yang boleh," ujar Dr Nik lagi.

No comments: