Tuesday, September 23, 2008

Haid Berpanjangan


Darah Bualanan yang berpanjangan, Darah haid yang banyak
Irregular Period / Irregular Menses

Dipetik dari Rekod: Klinik Homeopathy Nik Omar Cawangan Kota Bharu.

Seorang pesakit wanita: Mrs Z berusia 40 tahun
Aduan: Darah haid datang berpanjangan hingga lebih dari 2 bulan tidak henti-henti
Berubat: Pesakit telah menemui ramai doktor di kelinik swasta yang berlainan, malah telah pun pergi ke hsopital berdekatan. Doktor telah memberi berbagai macam ubat, namun darah haid datang tidak henti-henti, terkadang banyak, terkadang sedikit.
Sejak mengalami masalah ini 2 botol darah telah pun dimasukkan untuk mengatasi masalah kekuarangan darah yang keluar dengan banyaknya.

Pada pertemuan pertama: Setelah meniliti kes saya dapati gejala penyakit memang menyerupai China Off nanum setelah mengambil kira modalities pesakit, saya dapati ia lebih similimum kepada Tuberculinum. Cukup aneh, masalah haid tetapi gejalanya menyerupai Tuberculinum, kerana wanita ini pernah mengidap 'TB yang kronik' suatu ketika dahulu.
Tanpa melengah saya memberi satu dos Tuberculinum 200c untuk dimakan di klinik, selebihnya saya memberi Nat Sulp bid selama satu minggu.

Pertemuan Kedua: Sungguh ajaib, hanya dengan satu dos tuberculinum, haid yang datang hampir 2 bulan telah berhenti dalam tempuh satu minggu. Untuk minggu kedua saya memberi homeopathic sac lack selama 1 minggu lagi.

Pertemuan KeTiga: Haid wanita ini kembali normal dan tidak ada lagi masalah sehingga kehari ini.
http://bekam.xaper.com/

No comments: