Friday, February 13, 2009

Berita Kesihatan - Rawatan Kesuburan Melalui Homeopati

Rawatan Kesuburan
Mengikut Pandangan Perubatan Homeopathy


Oleh: Prof Nik Omar bin Haji Nik Daud
Pengarah, Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia


Dua puloh tahun yang silam, sistem perubatan alternatif saperti homeopati, akupunktur, getaran warna, naturopati, osteopati, bekam inovatif dan sebagainya tidak begitu dikenali ramai dikalangan masyarakat kita di Malaysia kerana diwaktu itu tidak ramai orang-orang yang berkelulusan dalam bidang ini. Tetapi hari ini, bilangan pengamal-pengamal perubatan alternatif tersebut telah bertambah berlipat kali ganda dan sekali gus orang ramai mula mengenali kaedah-kaedah rawatan baru dalam dunia perubatan alternatif.

Sistem perubatan homeopati umpamanya telah diperkenalkan oleh orang-orang India di Malaya pada awal tahun 1940'an. Sementara anak Melayu pertama mengamalkan perubatan ini dipelopori oleh Dr Burhanuddin Al-Helmy kira-kira awal tahun 1950'an.

Dari tahun 1977 kita melihat angin perubahan perubatan homeopati yang begitu ketara dimana, pada waktu itu satu-satunya kelinik homeopati yang moden didirikan oleh Prof Nik Omar di Kelantan dengan pelaburan sebanyak RM 20,000. Pada tahun 1979 diikuti dengan penubohan kolej homeopati yang dikenali sebagai Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia. Pada akhir tahun 2002 kita melihat perkembangan yang begitu pesat dalam dunia perubatan homeopati dimana banyak perkara-perkara yang menarik berlaku saperti pengiktirafan sistem perubatan homeopati, menubuhan Persatuan Pengamal Homeopati, penubohan gabungan 6 persatuan homeopati tanah air menjadikan sebuah Majlis Homeopati Malaysia, persidangan homeopati peringkat antarabangsa disini dan sebagainya.

Sejak dari tarikh tersebut hingga kini, lebih dari 300 buah buku tesis kajian dikeluarkan oleh siswa dan siswi dari kolej tersebut. Diantara kajian-kajian yang menarik perhatian masyarakat ialah satu kajian yang dijalankan oleh sekumpulan dari doktor-doktor homeopati tempatan dalam kes-kes yang melibatkan kesuburan atau infertiliti mengikut kaedah perubatan homeopati.

Apakah Kemandulan

Kemandulan atau infertiliti adalah ketidakmampuan seseorang isteri dari sepasang suami isteri untuk menjadi hamil setelah berhubungan seksual yang berulang-ulang kali selama lebih dari satu tahun secara normal tanpa menggunakan sebarang alat untuk pencegahan kehamilan.

Mengikut kajian yang dijalankan ketidak suburan boleh berlaku sama ada dipihak isteri , suami atau kedua-duanya. Faktor yang mempengaruhi kesuburan seseorang itu antaranya ialah:-

Usia : Seorang waniat mengalami masa yang paling subur dalam umur remaja atau awal dewasa. Kesihatan Umum: Seorang wanita yang kurang sihat tubuh badan, selalu berpenyakit atau mengalami penyakit kronik seperti gangguan kelejar tiroid, kencing manis, kegemukan, stres, emosi, gangguan hormon dan sebagainya dikaitkan dengan ketidak suburan.

Penyebab kemandulan pada wanita dan lelaki

Banyak penyebab kemandulan dikalangan wanita antaranya ialah : tidak subur, kegagalan ovari untuk menghasilkan telur atau ovum yang bermutu dan matang, salur fallopio yang tersumbat, mungkin disebabkan infeksi atau peradangan, peredaran haid yang tidak teratur, haid terhenti atau tidak ada langsung, haid terlampau lama, sakit setiap kali kedatangan haid, mungkin disebabkan endometrosis, pendarahan dirahim, ketumbuhan pada rahim atau fibroid, tidak ada nafsu seks atau dingin, penyakit keputihan atau cecairan faraj yang serius yang bersifat melawan sperma dan menghancurkan sperma sebaik sahaja sperma berada didalam rahim, kesakitan sewaktu berhubungan kelamin, tekanan perasaan dan lain-lain.

Penyebab kemandulan dikalangan lelaki

Dipihak lelaki tidak terkecuali boleh menyebabkan kemandulan, ada setengah doktor berpendapat bahawa antara 30 hingga 40 peratus kemandulan berpihak kepada lelaki dan diantara faktor kemandulan lelaki ialah: Kegagalan menghasilkan jumlah 60 hingga 100 juta sperma dalam satu ejakulasi, dimana benih-benih sperma ini berlumba-lumba berenang didalam saluran rahim untuk merebut satu sel telur ovum, Kegagalan sperma dalam pergerakan mobiliti dan motiliti, sumbatan pada tuba testis kearah zakar, gangguan ejkulasi, tidak ada benih atau azospermia, ejakulasi pra masa atau terlampau cepat keluar air mani, ereksi zakar yang tidak dapat bertahan lama, mati pucuk, gangguan penyakit kronik, kesan sampingan ubat-ubat yang harus dimakan berterusan, kesan penyakit kelamin seperti gonorea atau siflis

Keadah Merawat kemandulan Dengan cara Homeopati

HTI P2000 yang dikemaskini menjadikan HTI P2002 adalah satu kaedah baru dalam dunia perubatan alterantif khususnya dalam sistem perubatan homeopati dan akupunktur untuk merawat kes-kes kemandulan sama ada berpihak kepada suami atau isteri.
HTI atau Homeopathic Therapeutic of Infertility adalah satu kaedah mudah untuk merawat kes-kes kemandulan yang tidak begitu serius. Dalam kaedah ini 8 modul , untuk lapan bulan disiapkan untuk dijadikan landasan bagi mengatasi dan merawat pasangan-pasangan yang dikenal pasti mempunyai masalah kesuburan.

Kedua-dua suami isteri harus menjalani rawatan ini selama 8 bulan sehingga isteri disahkan hamil. Selama tempuh tersebut ubat-ubat homeopati tulin yang diperbuat dari alam flora dan fauna diguna sepenuh bagi mendapatkan kehasilan yang memuaskan.

Dalam pemberian ubat-ubatan homeopati faktor penentu atau punca penyakit harus dikenal pasti sama ada melalui pemeriksaan fisikal atau makmal.

Didalam rawatan ini kami akan menilai simtom bukan sekadar dipihak isteri yang selalui dipersalahkan, tetapi faktor suami juga adalah suatu penentuan yang harus juga diberi perhatian.

Jika ubat-ubatan homeopati yang diberikan mengikut formula Homeopathic Skema yang berdasarkan kepada teori ' Similar Similibus Curentur' atau keserasian itu benar-benar mustajab, seorang isteri yang mengamalkan memakan ubat-ubatan homeopati yang dibekalkan akan mampu hamil seawal satu atau dua bulan selepas memakan ubat-ubat yang dibekalkan. Namun dalam setengah kes kehamilan hanya dapat diketahui selepas enam hingga lapan bulan rawatan.

Diantara ubat-ubat homeopati yang berupaya memberi sesuburan baik kepada lelaki atau wainita ialah: Aconite napellus, bryonia alba, pulsatilla, chamomilla, lily, sepia, calcrea flourica, arnica montana, calendula atau marigold, aetusa, agraricus, Cimicifuga, Apis Mel., Secale., Lycopodium dan lain-lain mengikut gejala penyakit yang dihidapi. Ditangan ahli-ahli homeopati yang mahir, ubat-ubat ini dapat memberi kejayaan yang memuaskan, namun ditangan ahli homeopati yang kurang mahir, ubat-ubat ini tidak memberi apa-apa erti.

Kejayaan sekumpulan pakar-pakar perubatan homeopati dari Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia ini telah menarik perhatian masyarakat seluroh dunia sehingga ramai dikalangam pasangan luar negara telah datang kesini untuk mendapatkan rawatan HTI P2000 saperti dari England, Germany, Singapura, Brunei, Thailand, Pakistan, Cuba, Australia, Libya, Mesir dan lain-lain.

Malah satu pasangan dari Arab Saudi yang sudah mencapai angka 6 tahun kahwin dan tidak ada sebarang cahaya mata, telah datang kesini untuk mencuba rawatan ini dan setelah 3 bulan memakan ubat-ubat homeopati yang dibekalkan, pasangan tersebut telah berjaya mendapat seorang cahaya mata perempaun yang comel dan cute.

Pernah seorang pesakit dari Singapura yang berkahwin lebih dari 5 tahun, puas berubat dengan pakar-pakar perubatan barat, akhirnya berjaya mendapat cahaya mata dengan kaedah mudah HTI P2000 di Malaysia, malah beliau pernah menulis surat kepada kami, katanya ' Doc, may I say that you are a miracle doctor ! 'Untuk keterangan lanjut sila dial 03-26926549 atau 012-9554975 atau terus melayari laman web - http://drnikomar.tripod.comdf

No comments: