Friday, February 13, 2009

Homeopathy Sistem Perubatan Yang Sedang Berkembang

HOMEOPATI RAWATAN ALAF BARU
Oleh: Prof Dr Nik Omar
President MRHP Homeopathy Malaysia

Kita sering dengar perkataan homeopathy, tetapi tahukah anda apakah erti sebenar homeopathy ?

Homeopathy adalah satu sistem perubatan moden yang diasaskan oleh Prof Dr Samuel Hahnemann yang berasal dari Germany pada tahun 1775. Sejak lebih dari 200 tahun sistem perubatan ini diwujudkan di Germany, ianya masih tuh dan berkembang maju diseluroh dunia.

Kehandalan perubatan ini terserlah dimana banyak penyakit-penyakit yang selama ini sukar disembuhkan, telah dapat disembuhkan melalui rawatan homeopathy. Banyak kes-kes saperti kanser, hepartitis, buah pinggang, lupus, strok, AIDS telah dilabelkan oleh para doktor dinegara-negara Barat sebagai tidak dapat disembuhkan, tetapi melalui rawatan homeopathy, penyakit ini berjaya dirawat dengan sempurna.

Seharus didalam Islam, kita tidak boleh berputus asa dan berserah semata-mata kepada Allah swt, tanpa berusaha. Cuba kita perhatikan beribu-ribu pesakit yang telah disahkan oleh doktor-doktor pakar atau hospital-hospital sebagai menunggu saat kematian tetapi setelah mereka ini mencuba dengan berbagai rawatan alterantif, akhirnya penyakit yang dianggap 'tidak boleh sembuh' itu, sembuh dengan sempurna !

Apa yang menarik didalam perubatan komtemperori ini ialah kaedah rawatannya yang unik dan berseni dimana rawatan yang digunakan mengikut simtomatologi iaitu memberikan satu remedi atau ubat yang sesuai dengan gejala penyakit yang dihidapi oleh seseorang. Rawatan homeopati dianggap amat berkesan bagi mengatasi berbagai jenis penyakit kronik atau ganjil seperti migrin, asma, penyakit kulit, strok dan sebagainya.

Sepanjang sistem perubatan ini diperkenalkan didunia lebih dari 200 tahun yang silam di Europah, banyak kejayaan telah dapt dibuktikan didalam penyenbuhan berbagai jenis penyakit yang sukar disembuhkan. Dinatara keskes penyembuhan yang menajubkan ialah mengatasi wabak demam panas di Vienna pada tahun 1900 dan wabak taun di England pada tahun 1938 dimana ubat-ubat homeopati digunakan dengan jayanya.

Sepanjang penglibatan saya dengan perubatan homeopati di Malaysia selama lebih dari 25 tahun, saya amat berpuas hati diatas kejayaan dan keupayaan homeopati dalam menyelesaikan berbagai kes-kes kronik dan akut dikalangan masyarakat Malaysia, Singapura, Brunei, Thailand dan lain-lain.

Melalui Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia yang berpusat di Kelantan, kami telah mengembangkan sistem perubatan ini dengan mengeluarkan lebih dari 3,000 orang doktor-doktor homeopati yang berijazah di seluruh dunia. Lebih dari 25 buah negara telah mengguna pakai sijil-sijil yang dikeluarkan oleh kolej ini dan ahli-ahli Fakulti kami dan juga ahli-ahli persatuan Pengamal Perubatan Homeopathy Berdaftar Malaysia telah merawat lebih dari 1 juta pesakit-pesakit sejak 30 tahun yang silam.

Dalam usaha untuk mengembang dan memperbanyakkan doktor-doktor homeopati di Malaysia, kolej kami sedang membuka peluang keemasan untuk para pelajar lepasan SPM atau orang-orang awam yang berminat untuk mempelajari perubatan homeopati dengan kolej kami.

Corak pengajian di Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia adalah berkonsepkan Universiti Terbuka Antarabangsa dimana pelajar-pelajar yang berminat boleh mengikuti program pengajian homeopati baik secara hadir diri di kampus tetap kami di Pasir Mas, Kelantan atau bagi orang-orang yang bekerja, mereka boleh ikuti program kami melalui Pengajian Jarak Jauh atau Distance Learning.

Pada 2 Oktober nanti, satu Seminar, Konvo serta Mesyuarat Agong Tahunan Persatuan Pengamal Perubatan Homeopathy akan berlangsung di Kampus Utama, Fakulti Perubatan Homeopathy Malaysia dan diajngak akan dirasmikan oleh seorang Menteri Persekutuan. Sesiapa yang berminat mengikuti Seminar Sehari tersebut bolehlah menghubungi 019-9401915 atau 03-26926549 atau terus menghubungi laman web kami
http://drnikomar.tripod.com

No comments: