Tuesday, December 9, 2008

Perubatan Alternatif & Komplementari Di Dunia


Banyak cara dan kaedah perubatan alternatif / komplementar yang terdapat di Dunia hari ini, antaranya:

Perubatan Homeopathy :- Berasal dari Germany dan dipraktik oleh separuh negara di Dunia. Ianya adalah satu sistem perubatan saintifik, moden dan alternatif pada perubatan biasa. Doktor homeopathy biasanya wajib menjalani kursus di mana-mana Medical College di Dunbia selama 5 tahun sebelum dapat menjadi doktor homeopathy sebenar.
Bayak hospital Homeopathy terdapat diseluruh dunia termasuk di UK, France, Germany, Russia, Argentina, Mexico, Brazil, India, Pakistan. dll.
Semua kerabat di Raja Britain mengamalkan perubatan Homeopati sebagai perubatan utama mereka. Baginda Queen sendiri adalah 'Pengamal Homeopathy Bertauliah'
Terdapat kurang lebih 200,000 doktor-doktor homeopati diseluruh dunia

Info lanjutan
http://www.homeo-pathy.net


Perubatan Akupunktur: Satu sistem perubatan altenatif yang masyur didunia berasal dari China dan amat popular digunakan oleh doktor alternatif dan juga doktor biasa bagi merawat pesakit tanpa menggunakan sebarang dadah atau racun. " Pain relief without drugs"
http://rimacmalaysia.tripod.com


Perubatan Naturopathy: Perubatan ini berlandaskan merawat pesakit dengan cara bahan-bahan makanan semulajadi seperti buah limau, carrot juice, apple juice, kekacang, dll
http://naturopathy.xaper.com

Reiki: Perubatan alternatif berasal dari Jepun, merawat secara kebatinan Jepun.

Selain dari perubatan diatas yang ditakrifkan sebagai perubatan moden yang alternatif, terdapat juga perubatan traditional yang boleh dicuba bila mana-mana perubatan moden lain gagal menyembuhkan, antaranya ialah: Perubatan Melayu, Perubatan Islam, Ayuveda, Siddha, Sinseh, dll ( Awas bagi Muslim dan Muslimat hati-hati memileh perubatan secara non-islamik, kerana dikhuatiri terjerumus dalam pengalaman syirik dan penyelewengan akidah agama lain )

No comments: