Saturday, August 23, 2008

Buta Akibat Pembedahan Mata

Apa telah terjadi
Silap Siapa ?

Kuala Terengganu '22 Ogos 2008

Memulakan hidup sebagai orang buta setelah 29 tahun menikmati warna warni kehidupan merupakan satu pengalaman perik yang terpaksa dilalui oleh Mohammad And Nasir Malik 39 tahun.

Sejak 8 tahun yang lalu, lelaki ini menjadi orang kurang upaya selepas dua kali pembedahan yang dilakukan bagi merawat masalah mata silau yang dikaitkan dengan ketumbuhan dalam mata meyebabkan seria penglihatan hilang.

"satu pagi saya bangun dari tidur dan dapati mata saya silau apbila terkenan cahaya matahari", katanya. Berikutan masalah itu katanya, dia berjumpa dengan doktor sebelum diminta merujuk perkara itu kesalah sebuah hospital terdekat.
Selepas 3 minggu dirawat di hospital itu, akhirnya dia di bedah pada 3 ogos 2008. Bagaimana pun penglihatannya semakin menjadi teruk dan sekali lagi dia terpaksa dibedah untuk kali kedua. Namun nasibnya kurang baik dan dia terus buta.
" Selepas itu penglihatan saya terus hilang, dari detik itu saya memulakan hidup sebagai orang buta," ujarnya. Petikana Utusan Malaysia 23 Ogos

Komentar pakar perubatan alternatif: Jika berlaku sebarang penyakit yang perlu dibedah, anda harus fikir dua kali, jika ada jalan lain sebelum dibedah, elok cuba dahulu sebelum dioperate.
Lakukan pembedahan sebagai jalan terakhir.

No comments: