Thursday, August 7, 2008

Teks Ucapan Duta India ke Malaysia Tentang Homeopathy Tahun 1989

Kuala Lumpur: 6th September 1989

Teks Ucapan Mr P.M.S. Malik
Kedutaan India di Malaysia, Kuala Lumpur

Izinkan saya mengucapkan terima kasih kerana diberi peluang untuk membuat ucapan kepada para perwakilan 2nd Congress of The Asian Homeopathic Medical League yang bakal diadakan di Kuala Lumpur pada 4th- 6th November 1989.

Homeopathy telah mendapat tempat yang istimewa dinegara India dimana kaedah perawatan ini mengikut lunas sains tulin dan ada persamaan dengan perubatan asli orang-orang India kuno pada kurun ke 10 Sebelum masehi, kemudian diketengahkan oleh bapa perubatan Hippocrates dan Paracelsus pada 400 tahun SM.

Pada tahun 1810 kaedah ini ditemui kembali oleh Dr Samuel Hahnemann dari Germany dan menjadi semakin popular diseluruh dunia, dengan formula rawatan semulajadi atau netural healing. Kerana keberkesanannya kerajaan telah mengiktiraf sistem perubatan homeopathy, ayuvedda, siddha, unani kedalam sistem perubatan allopati dan berjalan seiring antara satu sama lain.

Kini terdapat banyak hospital, dispensari dan kolej-kolej perubatan homeopati dimerata tempat diseluruh India.
Saya mengucapakn Selamat maju jaya kepada sema perwakilan 2nd Congress on Homeopathy anjuran Asian Homeopathy Medical League disini.

Dari
Mr P.M.S. Malik
High Commisioner for India
Kuala Lumpur
6th September 1989.

No comments: