Thursday, March 19, 2009

Onani, Mastubasi, Melacap ?

Salam Prof Nik Omar

Saya telah melakukan onani / mastubasi sejak dari sekolah lagi.
Tetapi sekarang saya dah tak buat lagi cuma ada
sesekali sahaja apabila terasa gian. Saya dah berumur 27
Thn.
Cuma saya nak tahu adakah kesan dari onani hingga
berat badan saya cuma 55kg tak ngam dengan tinggi
174cm. Badan selalu letih-letih, sendi berbunyi, mata selalu mengantuk, ketegangan zakar saya juga sudah menurun 50% tidak seperti 4 atau 5 tahun dahulu.

Saya bimbang takut nanti jagi mati pucuk.

Saya perlukan nasihat macam mana untuk mengatasi masalah ini.

Dari Saya,
T.S.. Lim, Klang, Selangor.



Jawapan Dari Prof Nik Omar:
Jangan risau sangat masalah amti pucuk dan sebagainya. Masalah sekarang cuba kurangkan mastubasi, Jika anda lalukan tiap-tiap hari agak melampau, kalau 2 atau 3 kali seminggu, juga dianggap banyak, elok kurang sekali sebulan dianggap OK.

Onano atau matubasi sebenarnya dalah fitrah 'orang lelaki'. Jika ada seorang lelaki yang mengaku 'mereka' tidak pernah onani, mereka ini adalah 'pembohong besar'

Namun onanai dan mastubasi dalam kontak fitrah alam dan tidak keterlaluan, dianggap normal - Wallah ualam.

No comments: