Sunday, January 4, 2009

Apakah Akupunktur Itu Homeopathy ?

Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia

Apakah Akupunktur Itu Homeopathy ?

Tidak ! Akupunktur adalah satu sistem perubatan yang berasal dari negeri China yang berasingan dan tidak ada kena mengena dengan Homeopati.Homeopati adalah satu sistem perubatan dari barat yag diasaskan oleh Dr.Samuel Hahnemann dari Germany

Cuma kaedah perawatan yang unit dinatara 2 sistem perubatan ini, bila digabungkan secara berasingan, dinamakan sebagai 'integrated medicine' dimana rawatan akupunktur diberikan melalui suntikan jarum akupunktur dan ubat-ubat homeopati diberikan melalui oral atau makan.

Kaedah perubatan integrasi ini pertama kali diperkenalkan oleh orang Melayu di Malaysia oleh Prof Dr Sir Nik Omar di Kelantan dan amat popular dikalangan masyarakat masa kini, khususnya pesakit-pesakit di Kelantan dan di Kg Baru, Kuala Lumpur.

Perubatan integrasi begini amat popular dinegara-negara Barat seperti USA, Sweden, Norway, dll dan juga dinegara-negara sebelah timur seperti China dan Jepun.

Sistem perubatan integrasi ini amat berkesan untuk merawat penyakit-penaykit seperti: Gout, rheumatism, lumbago, sakit urat saraf, kencing manis, darah tinggi, lumpoh, bell palsy, gagap, gastrik, migrin, senggugut dan lain-lain.

Web Akupunktur: www.geocities.com/mnri_acu

or http://rimac-course.freehomepage.com

Nota: Jika anda berminat untuk mendapatkan khidmat nasihat atau tinggal di hospital kami, sila hubungi:

Hospital Homeopathy Nik Omar

No.122 Taman Universiti, Kg gelang Mas, Meranti, Pasir Mas, Kelantan.

Tel: 09-7972948 atau 012-9554975

No comments: