Sunday, January 4, 2009

Case Taking Dalam Homeopathy, Apa beza Dengan Doktor Biasa , Allopathy

Fakulti Perubatan Homeopati Malaysia

Case Taking Dalam Homeopati

Case Taking atau Cara-Cara Merawat Pesakit mnegikut kaedah homeopati adalah satu warisan seni yang paling mustahak di dalam jurusan ilmu kedoktoran Homeopathy. Kebijaksanaan dan kepintaran seseorang perawat dalam mengendalikan seseorang pesakit akan membuktikan sejauh mana seseorang itu akan berjaya di dalam praktiknya.

Seseorang perawat yang mahir dan bijak akan mengambil masa beberapa minit sahaja untuk mengatasi satu-satu kes, tetapi seseorang perawat yang lemah, akan mengambil kes yang sama sampai setengah jam, tanpa apa-apa keputusan yang baik. Oleh yang demikian Case Taking di dalam sistem kedoktoran Homeopathy amatlah mustahak dan harus diberi keutamaan kerana prinsip Homeopathy ialah SIMILIA SIMILIBUS CURENTUR atau SERAKSI. Ubat yang bila diuji pada orang yang sihat akan mengeluarkan simtom-simtom yang serupa dengan pesakit.

Oleh itu tanpa keutamaan dalam Case Taking, sudah pasti' Totality of symptoms' tidak dapat diambil dengan sempurna. Bila gagalnya di dalam Case Taking ini, maka seseorang perawat itu mungkin akan gagal di dalam sesuatu penyembuhan sesuatu penyakit.

Dalam hal inilah pernah Dr.J.T.Kent dari Amerika Syarikat mengatakan bahawa :'jika anda gagal dalam satu-satu kes, kegagalan itu bukanlah kegagalan sistem perubatan Homeopathy, tetapi kegagalamn itu adalah berpunca dari kegagalan doktor Homeopathy yang merawat itu sendiri'.

Memang ada kebenaran pandapat Dr.J.T.Kent itu kerana kita sering gopoh dan tidak teliti di dalam satu-satu kes yang kita hadapi itu, dan dengan itu fikiran kita sudah menjadi kelam kabut. Dalam beginilah kita 'prescribe' atau beri remedi atau ubat-ubat yang tidak tepat pada simtomnya. Dan sudah pasti kita pasti akan bertemu dengan kegagalan . Oleh itu jika berlaku kegagalan ,jangan disalahkan Homeopathy tetapi persalahkan diri anda sendiri !

SYARAT-SYARAT UNTUK PERAWAT :

1. Seorang perawat Homeopathy mestilah menunjukkan satu sifat sebagai doktor atau perawat. Begitu juga cara hidup dan amalannya.

2. Mestilah lemah-lembut, bersopan-santun dan sentiasa senyum.

3. Jangan gopoh tetutama dalam menentukan satu-satu remedy yang dikira kronik atau idapan lama.

4. Jangan lupa untuk memberitahu pesakit apa yang harus dan tidak harus dilakukan.

5. Sekiranya penyakit itu serius, terus hantar ke Hospital.

6. Bilik perawat mestilah kemas, bersih dan teratur. Bilik mestilah lengkap dengan lampu yang baik, meja, kerusi yang boleh berpusing, katil pemeriksaan dan alat-alat yang lain dikira sesuai.

7. Dalam merawat kanak-kanak, percepatkan case taking kerana, dengan lama-lama kemungkinan besar kanak-kanak kecil itu akan menangis.

8. Bila was-was di dalam mengubati satu-satu penyakit, jangan meneruskan, hantarlah kepada doktor-doktor yang berpengalaman.

TRINITY OF HOMEOPATHY ( Tiga formula dalam Homeopathy )

Dalam menentukan penyembuhan satu-satu panyakit, 3 formula atau Trinity of Homeopathy mestilah menjadi panduan untuk perubatan :-

- Hendaklah mengetahui betul semboyan atau simtom satu-satu ubat simtom pesakit.

-Hendaklah mengetahui dan memberi atau prescribe dengan tepat satu-satu ubat (remedy)dengan pesakit seraksi (similimum)

PRESCRIPTION (Memberi Ubat atau Remedy)

Setelah selesai mengambil simtom-simtom pesakit dan telah mencari satu penyesuaian ubat, hendaklah diberi ubat-ubat itu bersesuaian potensinya samaada tinggi atau biasa. Apakah pesakit itu memerlukan potensi tinggi atau biasa. Setelah kita memberikan satu-satu ubat mengikut prinsip seraksi, maka sita mestilah susuli, atau bertanya khabar kepada pesakit tersebut, apakah hasil sesudah kita memberi ubat itu atau sesudah pesakit memakan ubat itu . Jika hasilnya memuaskan dan baik - Alhamdulillah, tetapi jika hasilnya bertentangan maka usahakan memberi nasihat sepatutnya- bersabar dan teruskan rawatan-rawatan berikutnya.

Ubat Bertindak di Dalam Tubuh

. setelah satu-satu ubat atau remedy di makan oleh pesakit, sudah pasti ubat-ubat itu akan bertindak bekerja di dalam badan orang yang memakannya. Sepertimana satu benih yang ditaburkan ke tempat yang sesuai, ia akan tumbuh dengan baiknya. Begitu juga jika seseorang memakan satu-satu ubat, ubat itu sudah pasti akan bertindak memberi tenaga penyembuhan kepada VITAL FORCE atau KUASA HAYAT.

Sumber: Hospital Homeopathy Nik Omar, Gelang Mas, Pasir Mas, Kelantan.

Tel: 019-9401915 Web : http://drnikomar.tripod.com

No comments: