Sunday, January 4, 2009

Zat Garam Dalam Homeopathy / Bio-Chemic Tissue Salts

Fakulti Perubatan Homoeopathy Malaysia

Sistem Bio- Chemic

Zat Garam atau Garam Galian Biokimia

Sistem biokimia merupakan suatu sistem yang baru dalam era sains perubatan. Ia telah ditemui dan diperkenalankan oleh Dr. Wilhelm Heinrich Schuessler sebagai "The Bio-Chemic Therapy " atau Tissue Salts atau lebih dikenali dalam bahasa melayu sebagai zat garam atau garam galian, yang sangat diperlukan dalam badan manusia.

Biokimia adaalah sains dan bukanya satu eksperimen atau percubaan. Penyelidikan ke atas darah manusia menunjukkan ia mengandungi bahan bahan organik dan tak organik. Bahan bahan tak organik inilah yang dikenalpasti sebagai zat garam atau garam galian.. Garam galian ini didapati amat perlu dan penting bagi badan manusia untuk pertumbuhan dan segala aktiviti-aktiviti di dalam sel.

Sejumlah 12 jenis garam galian terdapat dalam setiap tubuh badan manusia. Kekuraangaan dari salah satu garam galian tadi akan menyebatkan keadaan keadaan yang tidak normal dalam tubuh badan yang boleh menyebabkan berbagai jenis penyakit.

Perlu diketahui bahawa penyakit yang dapat disembuhkan dengan cara semulaajadi melaalui pengaliran darah . Bahan bahan yang dibawa kesetian bahagian badan manusia melalui saluran darah diserapkan ke tisu tisu , dengan mengembalikan keadaan yang normal apabila darah yang mengalir itu mengandungi kadar garam tak organik yang mengandungi air, natrium, kalium, silika, magnesium.

Apabila kekurangaan salaah satu atau lebih zat garam tersebut dalam darah akan berlaku ganguan pada bahagian bahagian tertentu badan, maka gejala atau tanda penyakit akan terbentuk sebagai isyaraat supaya kekurangan itu dipercukupkan. adapun dalam kes kes lain yang garam galian ini tidak seimbang , ketegangan atau kepadatan pada tisu tisu , otot otot atau saraf boleh menyebabkan cecair garam tidak dapat diserapkan.

Semua bahan bahan garam ini tidak boleh ditukar ganti dengan apa apa bahan yang lain darinya . Doktor Schuller berpendapat bahawa tidak mungkin menyembuhkan satu satu penyakit itu dengan memasukkan racun atau dadah ke dalam tubuh. Penyakit mungkin bertambah parah.

Dr. Schuessler mengatakan, "bahan bahan taak organik yang berada dalam tubuh yakni dalam darah dan tisu tisu sudah mencukupi untuk menyembuhkan segala penyakit yang dapat disembuhkan . Persoalan nya samaada sesuatu penyakit itu mempunyai hubungan dengan 'fungsi' , kuman atau 'basilin' tidak penting dalam rawatan cara bio-kimia homeopati . Sekiranya remedi digunakan mengikut undang-undang keserasian, maka matlamat untuk menyembuhkan penyakit dapat dilakukan dalam waktu yaang singkat saja.

Penyakit penyakit yang kronik , yang berlaku sebab kelebihan dos atau penggunaan ubat dadah yang kuat seperti 'quinine', 'mercury', steroid, diazepern atau anti depressant', antibiotik dan sebagainya dapat disembuhkan dengan menggunakan dos dos yang paling halus mengikut kaedah sukatan homeopati khususnya pengubatan melalui diperbetul atau ditambah mana-mana garam galian yang tidak normal.

Professor Liebig pula menyatakan , " di dalam keadaan sakit berlaku di dalam tisu tisu satu kepadatan, lalu tersumbat, menyebabkan cecair garam dalam darah tidak dapat masuk untuk membekalkan makanan dan segala keperluan ; tetapi bagi tujuan rawatan cecair garam galian ini diolah atau dilute mengikut formula homeopati dan biokemik dan diberikan dalam bentuk yaang paling minima di mana seluruh molekulnye dibebaskan. dengan itu molekul molekul itu dapat diserapkan kedalam tisu tisu yang padat tanpa sebarang halangan".

Seluruh badan manusia itu terjadi dari sel sel yang berlainan jenis dan fungsinya membentuk tisu tisu dan orgaan organ yang tertentu. perbezaan di antara sel sel itu bergantung kepada kandungan garam tak organik yang berada dalam organ. Sel sel dari kumpulan tiap tiap tisu menerima garam sel yang berlainan ; sebagai contohnya garam garam yang diperlukan oleh sel sel saraf ialah terdiri dari jenis magnesia, potash, soda dan besi ; bagi tulang ialah dari lime, magnesia dan sebagainya yang mana diambil dari makanan yang kita makan.

Mengikut kata Prof Dr Sir Nik Omar, " pengunaan ubat-ubatan bio-chemic dalam menyelesaikan masalah kanak-kanak dan wanita amat berkesan kerana kelembutan bahan-bahan garam galian ini amat sesuai digunakan dikalangan penyakit-penyakit yang dialami oleh bayi atau kanak-kanak," demekian kata Dr Nik.

Oleh itu seorang pengamal biokemik atau homeopati akan tahu untuk memberi remedi yang sesuai bagi setiap penyakit yang dialami berdasarkan gejala-genjala penyakit.

12 Jenis Garam Galian Asas Yang Terdapat Dalam Tuboh Manusia ialah:

dari lime Calcarea Phosphorica

dari besi Ferum Phosphoricum

Phosphates dari potash Kali Phosphoricum

dari soda Natrum Phosphoricum

dari magnesia Magnesia Phosphoricum



Chlorides dari potash Kali Muriaticum

dari soda Natrum Muraiticum

Sulphate dari lime Clacarea Sulphurica

dari soda Natrum Sulphurica

dari potash Kali Sulphurica

Flouride dari lime Calcarea Flourica

Pure Silica Silicea

Sumber Rujukan: Pepustakaan Fakulti Perubatan Homeopathy Malaysia, Pasir Mas, Kelantan.

No comments: